كارشناس امور جمعيت و تنظيم خانواده مرکز بهداشت استان يزد گفت: فاصله گذاري بين حاملگي ها گام مهمي در راه تامين سلامت مادر و كودك است و آنچه سلامت مادر و كودك را تحت تاثير جدي قرار مي دهد حاملگي هاي متعدد و با فاصله كم است.


پروين كرباسيانبا بیان این مطلب که فاصله كم بين حاملگي‌ها باعث افزايش خطر مرگ نوزادان مي‌شود اظهارداشت: این مهم همچنين باعث افزايش عوارض مانند مرگ نوزادي و كاهش وزن نوزاد مي‌شود.


وی با اشاره به "بررسي ارتباط حاملگي‌ها و برخي عوارض شايع در حاملگي مانند عقب ماندگي رشد داخل رحمي» تصریح کرد: در بررسي ۶۶۶ زن باردار كه جهت زايمان دوم به مراكز مراجعه كرده بودند، نشان داد: احتمال مرگ در شيرخواراني كه با فاصله كمتر از دو سال به دنيا مي‌آيند دو برابر كودكاني است كه با فاصله ۲ تا ۴ سال متولد مي‌شوند.


این کارشناس ادامه داد: همچنين فاصله كوتاه بين حاملگي‌ها با افزايش خطراتي همچون وزن كم هنگام تولد، مرده‌زايي و مرگ نوزادي، خطر مرگ مادر، كم خوني مادر و خونريزي سه ماهه بارداري همراه است چرا كه مادر فرصت بازيابي سلامت به طور كامل را نداشته است.


اين مسائل باعث شده تا امروز بسياري از كشورهاي جهان از جمله ايران استراتژي‌هاي فاصله‌گذاري مناسب بين تولد‌ها را قبول نموده و آن را جزء برنامه ملي و بهداشتي خود قرار دهند.


اگرحاملگي ها با فاصله كمتر از 2 سال باشد علاوه بر اينكه امكان بروز عوارض مرگ و مير نوزاد، تولد نوزاد با وزن كم را افزايش ميدهد احتمال ‌زايمان زودرس قبل از پايان 9 ماه حاملگي، بروز كم خوني در كودك، تحليل ذخاير بدني مادر (آهن و كلسيم) سوء تغذيه كودك بعد از تولد، افزايش بيماري هاي عفوني در كودك و كاهش هوش و عقب ماندگي درسي نيز در بر دارد .


فرزنداني كه پشت سر هم و با فاصله كم متولد مي شوند از حمايت هاي مراقبتي و عاطفي والدين به ويژه مادر به دليل مشغله بسيار محروم مي مانند و لذا از سلامت، بهداشت عمومي، تغذيه و تحصيلات و ... بهره كمتري خواهند برد.(2)حاملگی مجدد با فاصله کم مخصوصا برای مادری که کودک شیر خوار دارد خوب نیستفاصله گذاری مناسب بین فرزندان و داشتن فرزند کمتر در تامین سلامت مادر و شیر دهی موفق او بسیار موثر است .


حتی مادرانی که تغذیه مناسب ندارند می توانند شیردهی موفقی داشته باشند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا